Potvrzuji a vyvracím komentáře na svoje auto

2. říjen 2022 | 15.16 |
blog › 
Potvrzuji a vyvracím komentáře na svoje auto

Mohli jsme si radši pořídit Škodovku nebo Hyundai, ale to bychom nebyli my, kdybychom si nevybrali zase něco extra.

Problém byl v tom, že Space Star u nás není zase tak rozšířený jako jiná, byť třeba podobná auta. Když si o něm chcete něco skutečně zjistit, musíte zabrousit do zahraničí. Na to konto jsem velmi brzy zjistila, že před cizinci v podstatě nemůžete otevřeně přiznat, že Space Star (nebo tedy u nich Mirage) máte. Jeho pověst je zejména v Americe opravdu špatná, a dokonce i v evropském v Top Gear testu skončil opravdu špatně. Existuje spousta videí, kde lidé Space Star hodnotí, a to mi věřte, že to většinou není zrovna pozitivního rázu. 

Jenom tak, protože ze srandy, si pojďme probrat a srovnat s realitou několik komentářů nebo recenzí, které mi z doby, kdy byl Space Star ještě abstraktní, utkvěly.

1) Doug DeMuro a jeho lavice

Zde, pokud mluvíte anglicky, si můžete pustit několikavteřinovou část videa výše. Pán tam mluví o zadních sedačkách, které doslova nazval lavicí
Doug komentuje Mirage, který byl aktuální v roce 2017. Mirage/Space Star od té doby prošel proměnou vnější i vnitřní, takže jsem si říkala, že to třeba nebude ten případ. Že to má Space Star se zadníma sedačkama dlouhodobě nahnuté jsem věděla už dlouho, neb naši sousedi disponují nejstarší verzí, ale byla jsem zvědavá na nás.

Toto je výsledek: 

B3913979-6D2F-4F2A-A6AA-ADDF19

Doug mluví o tom, že jím recenzovaný Mirage si na nic nehraje, a zadní sedačky tedy nemají ani kontury, které by nějaký tvar předstíraly.
Tak si říkám, jestli někdo jeho recenzi třeba neviděl, protože náš 2023 Space Star alespoň ty kontury má. Jinak nic, je to lavice. Lavice s konturama.

Ale abych byla fér, auto už prošlo reálnou zatěžkávací zkouškou v podobě cesty tří statných chlapců z Prahy do Ústí nad Labem. Chlapec, který si vytáhl kratší sirku a musel sedět na zadní sedačce, konstatoval, že to nebylo tak zlé. Vzhledem k tomu, že já asi na zadních sedačkách toliko cestovat nebudu, a že na tam bude nejvíc sedávat asi můj imaginární syn Eduard, mě to vlastně ani tak netrápí. Ohlas statného rozhodčího amerického fotbalu beru jako pozitivní, popojedem!

2) Pomalý i pro babičku

Zkopíruju vám podstatnou část jednoho komentáře na Redditu:

They're rattly.

They're slow, but not car enthusiast slow; your grandma will call it slow... in both straights and corners. The transmission will do anything in its power to make sure you don't enjoy driving it. 

Aby bylo jasno, neumím překládat slovo od slova, ale autor příspěvku se snaží říct, že Space Star je taková pomalá rachotina, nemyslí ale pomalá z pohledu nadšence do aut, ale tak pomalá, že by nadávala i vaše babička. Dále kritizuje převodovku, která udělá vše pro to, abyste si jízdu neužili. 

Upřímně, jakkoli má Space Star lehce pomalejší odezvu - to je holý fakt - extrémně pomalé auto si představuji úplně jinak. Pamatuji si, jak mě tenhle komentář tehdy zhrozil, ale podle mě je realita trochu jinde.
Doba, za kterou naberu rychlost například na semaforu, je naprosto úměrná normálnímu provozu, srovnatelná s ostatními auty. Odezva na plyn je průměrná, auto vám na úplném začátku lehce křičí, ale nijak závratně, a po pár vteřinách je všechno zase v pořádku. Souvisí to i s převodovkou, o které mluví autor kometáře, a se kterou podle mě trochu bojuje většina automatů. Autu prostě chvilku trvá, než se naladí na rychlost, kterou jedete, a jde o jednotky vteřin. To stejné dělal i Bílý Myšák Mikynova tatíčka, který je v obecném měřítku považován za silnější a kvalitnější. Bílý Myšák rychleji reagoval na plyn, na druhou stranu hučel podobně, než si přeřadil. Space Star doopravdy není žádný negativní extrém. 

3) Hlučná kabina

I used to own a 2018 Mirage for a few months then traded it back in just as quickly. They're great for parking up since it doesn't take much space but slow as molasses on the road with cheap interior design and a noisy cabin. Not worth it.

Autor píše, že měl pár měsíců Mirage z roku 2018, ale rychle ho vyměnil za jiné auto. Chválí, že díky velikosti s ním opravdu dobře zaparkujete, ale je neskutečně pomalý, má laciný interiér a hlučnou kabinu. Podle něj za to Mirage nestojí.

Jako první bych se ráda vyjádřila ke hluku v kabibě. Ozkoušeno za vás v českých podmínkách: pokud jedete do 115 km/h, ani vás nenapadne, že by kabina měla být nějak zvlášť špatně odhlučněná. Rádio - hudbu i mluvené slovo to zvládne naprosto skvěle, hovor skrze handsfree taky, hovor mezi pasažéry též.

Problém nastává, pokud to na dálnici vytáhnete na oněch 130 km/h. Uznávám i já, že to už je kabina hlučná poměrně dost. Ne jako kdybyste jeli ve Feldě nebo našem Renckovi, ale asi tak, že v rádiu nebudete moci posloucht mluvené slovo, protože mu nebudete rozumět. Nebo si vybírejte podcasty či zpravodajství, kde mluví jen ženy - ženský hlas uslyšíte dobře, ať už z rádia nebo od posádky. Mužský hlas bude v kabině hůře slyšitelný. Vrátím se opět k cestě Mikyna a jeho dvou kolegů z fotbalu. Při rychosti cca 120 km/h si dobře rozuměli dva sedící vpředu, a ten vzadu je sice slyšel, leč nerozuměl obsahu, jen útržkovitě.
Hudba je podle mého soudu slyšet dobře za každé rychlosti. Jela jsem na dálnici 110 i 130 km/h, a v kvalitě poslechu hudby jsem nezaznamenala rozdíl.
Upřímně, já v rychlosti něco pod 130 km/h celkem dobře rozuměla i moderátorovi, který na Radiožurnálu hlásil dopravní info, Mikyn prý ne. Buď má strana řidiče lepší repráček, nebo je Mikyn nahluchlý.
Tak nebo tak, odhlučnění kabiny mi rozhodně nepřijde nijak tragické, rozhodně ne tak tragické, jak to podávají - přijde mi - skoro všichni. 

Laciný interiér. V čem? Že použili plast? Ne, Space Star otevřeně prezentovaný jako budget městské auto skutečně nebude mít kožené sedačky. Ano, uvnitř je vše z plastu, a auto se to nesnaží ani nijak maskovat. Chápu, že někomu to nemusí vyhovovat, nebo že to na někoho dokonce může působit lacině, ale za mě je tohle absolutně minoritní "problém". Všechno je o preferencích. Ale pořád platí, že vím, jaké auto si kupuju - pokud chci uvnitř luxusnější materiál, tak si prostě nekupuju budget auto. :-D 

D686E667-CF66-4D6B-A49F-FBB603

Takhle vypadá ovládací panel na navigaci a rádio, okolo kterého můžete vidět plast. Osobně úplně nevidím rozdíl mezi tímto a nějakým jiným standardním autem, jako je leckterá Fabia a podobně. Nijak extra rachotinoidní mi to nepřipadá, ale asi je to subjektivní.

Poslední věc, se kterou se setkávám v různých recenzích, je kritika ceny. Upřímně nevím, proč tomu tak je, ale v USA je cena auta o něco vyšší než tady v Evropě, což náhled na Mirage dost ovlivňuje. 
Protože chci následující slova zařadit do kontextu, napíšu vám, kolik tohle budget auto stálo nás, a kolik by mohlo stát někoho jiného v odlišné situaci.

Space Star ve verzi 2023 1.2 CVT Instyle (CVT je automat, Instyle je výše výbavy - u nás nejvyšší). Cena auta v této výbavě bez doplňků činí 392 760,- Kč.

Barva RED METAL: 14 000,- Kč

Doplňky, které si prodejce účtuje: 

přední a zadní parkovací senzory - 10 350,- Kč

řídicí jednotka senzorů - 6 341,- Kč

dojezdové kolo + zvedák - 5 175,- Kč

loketní opěrka - 5 792,- Kč

Prodejce nám neúčtoval povinnou výbavu ani olej, samotné přepravné ani pryžové rohože.

Celková cena auta se tak vyšplhala na 434 509,- Kč.

Nutno říct, že na splácení auta nejsme sami, z větší části šlo o odlehčovací dar. Velký vděk patří Mikynovu tatíčkovi, který nám auto prakticky vnutil, a neposlal nás do prdele, ani když jsem si vymyslela parkovací senzory a automat. Každou jízdu začínám s velkou pokorou.

Tady se už o budget autu moc mluvit nedá. Pro nás je Space Star prvním a jediným autem, které máme. Nechceme ho dávat pryč, plánujeme si ho do budoucna nechat jako druhé (prostě moje) auto. Věděli jsme ale, že nějakou dobu ničím jiným jezdit nebudeme, a proto jsme si výbavu vyhnali tak vysoko. Auto se dá v naprostém základu pořídit za 271 000,- Kč. Cena nového automatu v základu už je pak o něco vyšší, kolem 350 tisíc. Pro srovnání, za novou Fabii v automatu zaplatíte půl míče.
Dalším rozmarem byly parkovací senzory, které jsou tam veskrze kvůli mně, a loketní opěrka, která je tam kvůli Mikynovi (protože já na ni loktem nedosáhnu). Ani jedno z toho tam nutně být nemusí, stejně jako si nemusíte kupovat zrovna červenou barvu, která je snad nejdražší ze všech. A nemusíte si kupovat ani funglovku - ojetý Space Star v dobrém stavu se dá sehnat velmi dobře, právě proto, že ho spousta lidí nakonec brzy vymění za něco výkonnějšího. 
Pro plnou výbavu jsme se rozhodli taky proto, že jsme přecházeli z napůl nepojízdného starého Renaulta, a zkrátka nás už nebavilo existovat provizorně. Shodli jsme se na tom, že kdybychom Renaulta kupovali jako prvoplánově druhé auto, nebo kdybychom ho museli platit celé sami, určitě výbavu nevyženeme takhle vysoko.

Abych to ukončila pozitivně - ne, nerozhodla bych se podruhé jinak. Auto má vše, co potřebuju, a ještě hodně věcí navíc. Automatická detekce deště, která zajistí spuštění i regulaci stěračů (je opravdu spolehlivá. Za hustého deště a následného zklidnění počasí jsem ani jednou na páčku stěračů nesáhla - vše bylo ohromně přesné, auto mi jednorázově setřelo i prsknutí vody na sklo od kolegy řidiče, který mě předjížděl na dálnici), automatická světla, asistent rozjezdu do kopce. Jako začátečník se můžu plně věnovat provozu, protože auto udělá spoustu věcí za mě. Je to malé autíčko s překvapivě velkým zavazadlovým prostorem a přehlednými velkými okny i zpětnými zrcátky. A skvělá věc pro zmzlinu, jako jsem já - vyhřívané sedačky. Juhuu!
 

DC6D1F3F-FD13-47F9-9428-E46F60

Myšáček - umělecká perspektiva.

IMG_0106

Myšáček - z boku.

8423775F-89D5-4F19-9BB6-DD3B17

Myšáček - zepředu.

89A7310B-DC4F-4228-B355-01C5DB

Myšáček - zadní pohled.

7F5D3715-0FA4-4E8C-8A7E-2D84B0

Myšáček - bezklíčové odemykání. 

Tldr; Mám čím jezdit na velký nákupy, hurá!

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

RE: Potvrzuji a vyvracím komentáře na svoje auto damn-girl 23. 10. 2022 - 11:31
RE: Potvrzuji a vyvracím komentáře na svoje auto lvice 21. 11. 2022 - 23:09